مشاور مديريت
پنجشنبه, شهریور ۱۱م, ۱۳۸۹مشاور مدیریت همراه با شما در ÛŒØ§ÙØªÙ† راه ØÙ„ها
مشاور مدیریت همراه با شما در ÛŒØ§ÙØªÙ† راه ØÙ„ها
بزرگي Ùيزيكي يك سازمان يا سازه ضامن بقاي آن نيست . كشتي تايتانيك با ان همه بزرگي Ùˆ مجلل بودن وقتي دچار مشكل شد مهندس Ø·Ø±Ø§Ø ÙƒØ´ØªÙŠ كه خود نيز در كشتي بود با اعتماد Ø¨Ù†ÙØ³ مدعي شد كه جاي نگراني وجود ندارد Ùˆ اين كشتي اصلا به قايق نجات به تعداد Ù…Ø³Ø§ÙØ±ÙŠÙ† نياز ندارد چرا كه امكان ندارد غرق شود ولي ديديم كه كشتي با آنهمه ابهت Ùˆ بزرگي به زير آب Ø±ÙØª . سازمانهاي بزرگ هم با توجه به جثه بزرگي كه دارند بهمين شكل در معرض خطر بيشتري هستند چرا كه چالاكي كمتري دارند . يك سازمان در ابتداي تاسيس مانند يك Ø·ÙÙ„ است Ùˆ روز به روز رشد مي كند اگر اين رشد ØµØ±ÙØ§ در زمينه Ùيزيكي باشد Ø·ÙÙ„ داراي جثه اي بزرگ مي شود . اگر يك بخش رشد بكند Ùˆ بخشي ديگر رشد نكند تناسب اندام بهم مي خورد Ùˆ Ø·ÙÙ„ ناقص الجثه مي گردد . سازمانها هم بهمين شكل هستند اگر در بخشي اصول نوين مديريت بكار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شود Ùˆ بخشي با روش سنتي اداره گردد همين عدم تعادل به چشم مي خورد . اگر بخشي سيستم مثلا خود كنترلي را پياده كند Ùˆ بخشي ديگر با روش كنترل كيÙÙŠ Ùˆ ديدگاه پليسي بخواهد اداره شود تناقض در سازمان بوجود مي آيد Ùˆ سازمان ناقص الخلقه مي شود . كودك بايد متناسب با رشد جسماني رشد عقلاني هم داشته باشد . بايد مهارتهاي لازم براي مرØÙ„Ù‡ چهار دست Ùˆ پا راه Ø±ÙØªÙ† Ùˆ بعد راه Ø±ÙØªÙ† Ùˆ بعد دويدن Ùˆ…. را همزمان با ØØµÙˆÙ„ اين تواناييهاي Ùيزيكي بدست آورد .اگر مغز Ø§ÙØ²Ø§Ø± يك سازمان متناسب رشد نكند سازمان دچار مشكل مي گردد . با روشها Ùˆ مهارتهاي دوران انعقاد نطÙÙ‡ ( زمان پروژه) نمي توان در زمان بهره برداري مديريت كرد .در دوران پروژه Ø¨ØØ« ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÙŠ Ù¾ÙˆÙ„ است كه سرمايه گذار به سازمان تزريق كرده است . روابط رابطه پيمانكار Ùˆ كار ÙØ±Ù…ا است . رابطه قدرت Ùˆ اقتدار ÙƒØ§Ø±ÙØ±Ù…ا است Ùˆ نياز Ùˆ دست زير سنگ بودن پيمانكار كه در هر ØØ§Ù„ بايد تاييد كار كردش را بگيرد Ùˆ هر Ø±ÙØªØ§Ø±ÙŠ Ø±Ø§ تØÙ…Ù„ مي كند . منابع انساني موضوع مهمي نيست . با يك شركت پيمانكار طر٠هستيم كه تابع Ùˆ نيازمند ما است . مي توانيم در جلسات بر سرشان ÙØ±ÙŠØ§Ø¯ بزنيم . يك جوان ناظر تازه ÙØ§Ø±Øº Ø§Ù„ØªØØµÙŠÙ„ مي تواند اشك مدير عامل يك شركت پيمانكار را در آورد Ùˆ صداي كسي هم در نيايد Ùˆ ØØªÙŠ ØªØ´ÙˆÙŠÙ‚ هم بشود ولي در دوران بهره برداري اينطور نيست . ناظر نميتواند يك كنترلر كيÙيت باشد نمي تواند يك اپراتور خود كنترل باشد . ÙØ¶Ø§ تغيير كرده است . يكطر٠مديرا Ù† سازمان هستند Ùˆ طر٠ديگر كاركنان سازمان كه داراي رابطه اي يكطرÙÙ‡ مانند دوران پروژه نيستند . در مقابل Ø±ÙØªØ§Ø± ناشايست عكس العمل نشان مي دهند .اگر يك سرپرست بر سر كارگري ÙØ±ÙŠØ§Ø¯ بزند به منابع انساني شكايت مي برد Ùˆ… سازمان وارد دوراني ديگر شده است بايد توانمنديهاي ديگري را كسب كند . سازمان بايد مغزش هم بزرگ شود Ùˆ گرنه مي شود يك غول Ø§ÙØ³Ø§Ø± گسيخته . بزرگ بودن Ùيزيكي يك سازمان در صورتي يك ØØ³Ù† است كه با استقرار سيستمهاي نوين مديريت Ùˆ روابط غير سنتي به چالاكي Ùˆ چابكي دست ÙŠØ§ÙØªÙ‡ باشد .ØµØ§ØØ¨ سبك Ùˆ انديشه باشد . هر روزه همزمان با رشد Ùيزيكي Ùˆ Ø§ÙØ²Ø§ÙŠØ´ توليد Ùˆ ظرÙيت Ùˆ… به مهارتهايي دست يابد كه بتواند مشكلات خود را كه مشكلاتي غير از مشكلات سازمانهاي كوچك است را ØÙ„ نمايد . با مغز كوچك دوران نوزادي يك موجود زنده نمي تواند دوران سخت بلوغ را پشت سر بگذارد . بچه شيرين زبان تازه راه Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ كه بجاي تقويت قواي Ùكري Ùˆ تربيتي او Ùقط به ØªØØ³ÙŠÙ† Ùˆ به به Ùˆ Ú†Ù‡ Ú†Ù‡ كردن از او بپردازيم به يك نوجوان لوس Ùˆ خود خواه Ùˆ درس نخوان Ùˆ تنبل Ùˆ…. تبديل مي شود Ùˆ بعد بايد توي سر خود بزنيم كه نميدانيم Ú†Ù‡ شد اين بچه خيلي خوب بود در سن پنج سالگي اشعار ØØ§Ùظ را ØÙظ بود ولي الان در درس ادبياتش نمره ØµÙØ± Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است Ùˆ… دغدغه هاي مديران سازمانها بايد متناسب با رشد سازمان تغيير نمايد .