۴۲۷-يك سوال مديريتي

   یکشنبه، ٩ اسفند ۱۳۸۸اگر امكان دارد بفرماييدآيا مي شود مدير در محل كار با پرسنل دوست باشد . تفريح بروند. مسافرت بروند و بازهم بتواند درست اعمال مديريت كندو ضمنا در صورت امكان در مورد صحبت هاي كه پشت سر ساير پرسنل در حضور مدير مي شود نيز مطالبي بنويسيد كه ايا مدير چه برخوردي با اين افراد داشته باشد.يعني بطوركلي نظر پرسنل در مورد نوع مديريت مدير چقدر بايد مهم باشد؟ممنون-علي
اين دوست گرامي سوالهايي پرسيده است كه در حد وسع جواب مي دهم: اصولا نوع روابط و حد آن بستگي به فرهنگ آن سازمان دارد و همچنين داشتن ظرفيت افراد در فهم مرزبندي و حد و حدود هاي في مابين . مسافرت رفتن يا بيرون رفتن با هم نمي تواند في انفسه منفي باشد و حتي بعضا بسيار مفيد و در راستاي ارتباطات مناسب است . خود من در يكي از كارخانجات كه بعنوان مدير كارخانه بودم برنامه ماهيانه گذاشته بودم و با مديران براي خوردن غدا به رستوراني در بيرون شهر مي رفتيم و در آنجا ضمن صرف غذا يكي از افراد خلاصه يك كتاب مديريتي را ارائه مي كرد در مورد آن بحث مي كرديم . شوخي و خنده هم داشتيم ولي جوكهاي غير متعارف و ناجور مسلما ردو بدل نمي شد . انجام برخي از تفريحات با پرسنل زير مجموعه كه مخالف عرف و اخلاق حاكم بر جامعه است هم مسلما زيانبار است و در مواقعي باعث دادن نقطه ضعف و عدم اقتدار مدير مي شود . يك مدير مي بايست با رفتارش به كاركنان درس بدهد وبراي آنها الگو باشد . اگر بنشيند و گوش كند تا افرادي پشت سر ديگران بد بگويند مسلما فرهنگ پشت سر ديگران حرف زدن را اشاعه د اده است .يكبار يكي از كاركنان آمده بود در مورد ديگري بدگويي كند گفتم چند دقيقه صبر كن تا بگويم خودش بيايد و سه نفري در اينمورد صحبت كنيم و اينگونه شد و ديگر اينكار تكرار نشد . عوض كردن مسير گفتگو و بحث در مورد كاري ديگر يكي ديگر از راهها است . آنچه براي يك مدير مهم است اينكه بتواند افراد زير مجموعه اش را در جهت اهداف سازماني همسو كند . اينكه بخواهن همه را راضي نگهدارد نشدني است . حتي الامكان سعي كند تا افراد را اقناع نمايد ولي هميشه نمي توان اينكار را انجام داد و همچنين براي همه . مسلما مخصوصا اگر سازمان بزرگ باشد ديدگاههاي مختلفي نسبت به مدير وجود دارد كه مشابه نيستند .كاركنان دقيقا نگاه مي كنند ببينند مدير چه سبكي دارد و متناسب خودشان را تطبيق مي دهند . اين تطابق يا در جهت كار كردن است يا كار نكردن! اگر ببينند افراد خبر چين ارج و قرب پيدا مي كنند مي روند دنبال خبرهاي راست و دروغ براي تقرب. و اگر از اين سبك ناراحت باشند روحيه كار را از دست مي دهند و مي دانند با كار به جايي نمي رسند . آنچه مهم است سبك مديريت بايد در جهت اهداف و منشور اخلاقي سازمان باشد .
:

One Response to “۴۲۷-يك سوال مديريتي”

  1. hadaf Says:

    با عرض سلام خدمت مدیر محترم
    من هم یک سوال داشته و نیاز به راهنمایی دارم :
    همانگونه که میدانیم ابزارهای زیادی برای مدیریت در خدمت مدیر هستند،آیا میتوانیم فن بیان را جزء این ابزار بیاوریم؟ (به نظر خود من،که نه رشته ام مدیریت است و نه تجربه ای دارم-و فقط علاقه دارم- فن بیان در مدیریت بسیاربسیار مهم است) و آیا بدون فن بیان می توان مدیریت خوبی انجام داد؟ و در صورت امکان با تجربیات خود راهنمایی نموده وهمچنین منابع و کتابهایی برای افزایش اعتماد به نفس و قدرت بیان را معرفی نمائید./ خیلی ممنون

Leave a Reply